Beroofd en vermoord

by | feb 13, 2014 | feiten

Het lijkt alsof ik het heel normaal vind dat er bijna elke nacht wildvreemde mensen in ons huis slapen, maar dat is niet altijd zo geweest. Sinds ik bij Booking.Com ben aangesloten spreek ik de meeste gasten niet eens van tevoren: ik krijg een elektronische fax binnen met de naam en de gegevens en that’s it. Op de geboekte dag zie ik ze vanzelf verschijnen. Heerlijk vind ik dat, ik loop met de hond door een bos en ‘pling’, ik krijg een boeking binnen, gaat allemaal vanzelf. Ik hoef niet eens te reageren. Lange leve internet. Voorheen had ik alleen mijn eigen website en was ik aangesloten bij een overkoepelende organisatie zonder boeking systeem. Dat werkte niet zo goed. Ik kreeg voornamelijk veel mails waar uiteindelijk niks uit kwam. Mensen wilden met het hele gezin komen terwijl ik er maar een tweepersoons kamer heb. Ze vroegen naar data waarop de kamer al gereserveerd was en negen van de tien keer wilden ze in een weekend komen en toen was ik de WEEKENDEN nog GESLOTEN. Mensen lezen slecht. Of ik werd gebeld en dan stond ik weer in een supermarkt zonder agenda of ik zat in mijn auto zonder handsfree systeem. Geen succes dus.

Een boeking systeem bijhouden vergt wel wat discipline, maar dat leer je vanzelf als je een keer een overboeking hebt meegemaakt. Paniek, ongeloof en zweet op mijn rug toen ik zag dat ik een fout had gemaakt en dat er mensen uit Frankrijk hadden geboekt voor drie kamers. Ik had helemaal geen drie kamers! Waar moesten ik zes mensen herbergen? Terwijl ik probeerde te achterhalen wat ik nu toch verkeerd had ingevoerd werkte mijn brein op volle toeren: zelf ergens anders gaan slapen en onze eigen slaapkamer ter beschikking stellen? Dat kan toch niet? Trekken ze een kast open zien ze allemaal kleding hangen! Een kinderkamer is helemaal een lachertje natuurlijk. Misschien logeerbedden lenen en de woonkamer leeghalen? Maar dan hebben ze geen badkamer! Uiteindelijk belde ik naar Booking. Ik werd streng toegesproken dat ik zo snel mogelijk een vervangende accommodatie diende aan te bieden in dezelfde prijsklasse en als er alleen duurdere hotels in de buurt waren dan moest ik zelf het verschil betalen. Ik heb driftig rond gebeld met de paar B&B’s die ik hier kende. Het werd opgelost maar ik kreeg wel strafpunten. Ik daalde in de ranking qua betrouwbaarheid. Terecht natuurlijk, als je bij booking.com boekt verwacht je dat het geregeld is. Enfin, zoiets overkomt me natuurlijk niet nog eens.

De eerste nachten met gasten in huis waren eng. Ik ging me in het donker de ergste scenario’s voorstellen. Gaat die meneer straks door het huis zwerven en de kinderkamers in? Worden we beroofd en vermoord met een hakbijl? Hebben we een freak in huis gehaald, een psychopaat? Nodigen ze straks een hele schare vrienden uit op de kamer? Bacchanalen onder ons dak? Er gebeurde echter nooit wat en tegenwoordig slapen we er prima bij.

Bruidsparen boeken meestal een half jaar van tevoren en die zie ik pas bij het ontbijt. Ik zorg dat ze ’s avonds de sleutels al hebben en dan komen ze na hun feest vanzelf binnen. Dat vond ik in het begin ook spannend. Zouden ze het wel kunnen vinden, en raken ze de sleutel niet kwijt? Gaan ze niet per ongeluk toch aanbellen of lazeren ze niet van het trapje af?  Ik lag dan tot half twee ’s nachts wakker en kon pas slapen als ik ze binnen had horen komen. Dat valt nog niet mee trouwens want de meesten zijn heel stil. In de ochtend breng ik ontbijt op bed en dan is het een enorme bende in die kamer: uitgepakte cadeau’s, rijstkorrels en rozenblaadjes her en der, lege champagneglazen, en natuurlijk een wolk van een bruidsjurk -aan de kapstok. Geweldig; het feest moet pas afgelopen zijn als ze hier vertrekken.

Bij elke vertrekkende gast ben ik een beetje opgelucht. Het huis is weer van ons, het is goed gegaan, we zijn wederom niet beroofd, noch vermoord. Op naar de volgende.

Follow

B&B Klein Zuylenburg
Dorpsstraat 1
3611AD Oud-Zuilen

liesbet@kleinzuylenburg.nl
tel: +31 6 20 73 83 75 
KvK30218478