Reviews

by | nov 4, 2016 | gedachten

Het is nu november en ik dacht dat de belangstelling voor mijn B&B wel zou afnemen in dit sombere jaargetijde. Het vaarseizoen is afgelopen, bruiloften zijn er nauwelijks en toeristen zijn weer naar huis. Maar ondertussen is de hele maand alweer bijna volgeboekt. Er blijken nog genoeg mensen te zijn die buiten het seizoen een paar dagen op stap gaan. Afgelopen weekend waren het Fransen, momenteel een Belgisch stel en tussendoor krijg ik mensen voor de Jaarbeurs, bezoekers voor de Bodyguard, het sauna complex Spa Sereen, en zakenmensen. Ze komen bijna allemaal via Booking.Com en daar is mijn beoordeling een 9.6. Dat helpt! Mijn ‘hotel’ staat hoger in de rankings en veel mensen geven de review score op als zoekcriterium. Ik hoor steeds vaker van gasten dat de hoge beoordeling de doorslag gaf.

In vijf jaar tijd heb ik die score weten op te krikken van een 8.6 naar een 9.6. Want het is leuk om goede beoordelingen te krijgen en om te blijven verbeteren. Een wedstrijdje met mezelf. Ik vind het fijn als mijn gasten ter plekke een suggestie doen. Een ouder koppel vond het jammer dat er geen krukje of stoeltje in de badkamer was, want dat is fijn bij het afdrogen van de voeten. Dan ga ik natuurlijk meteen op zoek naar een leuk krukje, want dat is gewoon nooit in me opgekomen. Een andere vaste gast mistte een scheerspiegel. Tuurlijk! Ik ben een vrouw, ik heb dat nooit nodig, maar een mooie scheerspiegel is zo gevonden en staat nog beeldig ook. Laatst vond een bouwkundige meneer dat we de verwarmingsbuizen slordig hadden afgewerkt. Er zat gewoon een gat in het plafond. Waarom zat daar nou niet een rozetje omheen? Ik wist niet wat dat was, een rozet, en ik moest bekennen dat ik al 11 jaar die kamer van boven tot onder schoonmaak en dat het me nog nooit was opgevallen. Je ziet het dan ook vooral als je in het bed ligt. Reden te meer om direct actie te ondernemen want een bed met een rozetloos uitzicht is natuurlijk eigenlijk geen 9.6 waard.

Blijven er altijd zaken meespelen in een review waar een hotelier niks aan kan doen. Zo heb ik zelf eens een zoektocht gedaan naar een ranch in de Verenigde Staten. Het moest een droomweek worden, met twee vriendinnen een week te paard. Er bleken wel duizend guest ranches te zijn over de hele Mid-West uitgespreid, dus zonder grondige kennis van topografie, klimaat, afstanden en vluchten kwamen we nergens. Weken heb ik gezocht totdat ik een top drie met favorieten had. En toen kwam ik op TripAdvisor terecht en las zaken die de ranch zelf niet op de website vermeldde. De ranch in het zuiden van Arizona bijvoorbeeld bleek last te hebben van Mexicaanse immigranten. Niet zozeer van de mensen zelf als wel van de troep die ze achter lieten bij hun illegale grens oversteek. De omgeving van de ranch lag bezaaid met vuilnis. Daar wil je natuurlijk niet doorheen rijden op je paard in je droomvakantie. Sneu maar waar. Bij een andere ranch hadden de gasten in de gaten dat het geheel niet boterde tussen de eigenaren en het personeel. Geen leuke sfeer, dus die viel ook af. En toen ging ik weer aan alles twijfelen en begon ik maar opnieuw.

Doodeng is het om een review te ontvangen. Vaak weet ik wel of mensen tevreden zijn weggegaan maar soms is het niet goed te peilen. Een gast antwoordde laatst dat hij het ‘overleefd’ had, toen ik vroeg of ze goed geslapen hadden. Dat vond ik nogal negatief, maar ik kreeg verder geen toelichting. Bij zijn review schreef hij “prachtige omgeving, goed ontbijt”, en toch maar een 7.9. Daar kan ik dan lang over in zitten. Wat is er mis gegaan? Had ik iets verkeerd gezegd of gedaan? Of lag het niet aan mij en hadden ze ruzie gehad of iets dergelijks? Ik zal het nooit weten. Wat ik wel weet is dat beoordelingen steeds belangrijker zijn geworden bij het boeken en in mijn geval pakt dat vooralsnog gelukkig heel gunstig uit!

Follow

B&B Klein Zuylenburg
Dorpsstraat 1
3611AD Oud-Zuilen

liesbet@kleinzuylenburg.nl
tel: +31 6 20 73 83 75 
KvK30218478